X

آزمایشگاه و پاتولوژی

امکانات درمانی / پاراکلینیک ها / آزمایشگاه و پاتولوژی

آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان عرفان

بخش تخصصی ایمونوهماتولوژی آزمایشگاه بیمارستان عرفان از سال ۹۸ آغاز به کار نموده است. این بخش اولین و تنها مرکز خصوصی ارائه دهنده خدمات حوزه ایمونوهماتولوژی به هم وطنان گرامی می باشد. این آزمایشگاه سعی دارد با بهره گیری از فناوری ها و تجهیزات به روز دنیا و نیروی کار مجرب و متخصص، خدمات مناسب آزمایشگاهی را در اختیار بیماران با سابقه تزریق خون یا بارداری و پزشکان آن ها قرار دهد. این بخش در تلاش است با ارائه خدمات آزمایشگاهی مناسب، ارائه مشاوره و هم چنین آموزش مراکز بیمارستانی/ پزشکی از عواقب خطرناک ناشی از تزریق خون ناسازگار به بیماران جلوگیری کند.

هدف کلی آزمایشگاه:
– گزارش دقیق و با کیفیت نتایج آزمایش
– ارائه خدمات سریع در محیطی دوستانه و حرفه ای به بیماران
– برخورداری از کارکنان توانمند و مطلع از دانش استاندارد روز
– استفاده از تجهیزات و مواد آزمایشی با کیفیت و دارای تاییدیه


مدیرگروه و مسئول فنی صبح: 
مسئول فنی عصر: 
سوپروایزر آزمایشگاه:  

اسامی پزشکان آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان عرفان


انجام تست در منزل و تلفن گویا آزمایشگاه: 
انجام تست در منزل و تلفن های تماس مستقیم آزمایشگاه: 02123021663

سایت آزمایشگاه بیمارستان عرفان

 


http://lab.erfanhospital.ir/
 

www.erfanlab.com


نتایج آزمایشگاه بیمارستان عرفان مورد تائید ایرلاین های (شرکت های هواپیمایی) زیر میباشد:


تست‌های آزمایشگاهی ابزار ارزشمندی برای تشخیص بیماری، کنترل آن و پیگیری درمان هستند که به طور منظم توسط پزشک تجویز می‌شوند. هر تست، اطلاعات مهمی را از وضعیت بیمار در اختیار پزشک قرار می‌دهد و امکان تصمیم‌گیری صحیح را برای پزشک فراهم می‌کند. متخصصین فعال در این بخش که نمونه‌های آزمایشگاهی را از بیماران دریافت کرده و بررسی می‌کنند، کار خود را با دقت بسیار انجام می‌دهند زیرا هر نمونه، متعلق به یک بیمار است که ارائه نتایج دقیق آزمایش جهت تشخیص بیماری و درمان وی، اهمیت بسیار دارد.

آزمایشگاه بیمارستان عرفان با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته و بهره‌مندی از تکنولوژیست‌های کار آزموده، خدمات وسیعی را در زمینه انجام انواع آزمایش‌های تشخیصی و پاتولوژیک ارائه می‌دهد. در این آزمایشگاه، چندین بخش تخصصی در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر هستند:

  1.     بانک خون: برای تأمین خون مورد نیاز جهت بیماران سرطانی و شیمی درمانی بوده و همچنین خون مورد نیاز در اتاق عمل را فراهم می‌کند.
  2.     بیوشیمی: اندازه‌گیری دقیق اکثر ترکیبات حاصل از سوخت و ساز بدن مانند گلوکز (قند خون)، کلسترول، اوره، کراتینین، سدیم، پتاسیم و غیره در این بخش انجام می‌گیرد که می‌تواند ابتلا به دیابت، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی را نشان دهد.
  3.     هماتولوژی (خون‌شناسی): خدمات مربوط به آزمایش سلول‌های خون شامل گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت‌ها و تست‌های انعقادی را ارائه می‌نماید که از جمله آن‌ها، تست‌های CBC و Hb ، تشخیص عفونت خون، کم‌خونی و سرطان خون هستند.
  4.     هورمون: آزمایش‌های مربوطه برای بررسی مشکلات هورمونی مانند تیروئید، در این قسمت انجام می‌شود.
  5.     پاتولوژی: آماده‌سازی بافت نمونه‌برداری شده با جراحی و تشخیص سرطانی بودن یا نبودن نمونه‌ها، در این بخش انجام می‌گیرد.
  6.     میکروب‌شناسی: در این بخش بررسی و آنالیز باکتری‌ها و ویروس‌ها و ... موجود در بدن صورت می‌گیرد. بدین منظور کشت خون، ادرار و مخاط جهت تشخیص عفونت و تعیین آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان فرد انجام می‌شود.
  7.     نمونه‌گیری: برای دریافت نمونه از بیمار، متناسب با نوع آزمایش انجام می‌شود.
  8.  آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان عرفان با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته و بهره‌مندی از تکنولوژیست‌های کار آزموده، خدمات وسیعی را در زمینه انجام انواع آزمایش‌های تشخیصی و پاتولوژیک ارائه می‌دهد.


آزمایشگاه عرفان به مدرن‌ترین و مجهزترین دستگاه‌ها تجهیز شده که امکان انجام تمام انواع تست‌ها را فراهم کرده است. همچنین جهت رفاه حال مراجعین محترم، فعالیت این مرکز به صورت شبانه‌روزی بوده و تحویل نتیجه آزمایش در کمترین زمان ممکن و از طریق پست الکترونیکی نیز صورت می‌گیرد.

 

بخش پاتوبیولوژی آزمایشگاه بيمارستان عرفان

پاتولوژی بخشي  از علوم باليني است كه درجه اول به منشا و ماهیت بیماری ارتباط نزديك دارد و شامل بررسی بافت ها، مایعات بدن به منظور تشخیص بیماری است. پاتولوژی را می توان به هشت حوزه اصلی تقسیم کرد.

آسیب شناسی عمومی

پاتولوژی  عمومی شامل مطالعه مکانیسم های آسیب سلول و بافت و همچنین شناخت نحوه واکنش بدن و ترمیم آسیب ها است. اين مباحث شامل نکروز ، نئوپلازی ، ترمیم زخم ، التهاب و نحوه سازگاری سلول ها با آسیب می باشد. آسیب شناسی عمومی اصطلاحی است که برای توصیف آسیب شناسی تشریحی و بالینی مورد استفاده قرار ميگيرد.

پاتولوژی تشریحی

آسیب شناسی تشريحي شامل مطالعه و تشخیص بیماری ها از طریق تحلیل میکروسکوپی نمونه هایی از مایعات بدن، بافت ها و گاهی اوقات کل بدن یا اتوپسی، می باشد. از جمله مباحثي که در پاتولوژی تشریحی بررسی می شوند ظاهر سلول، آرایش تشریحی و شیمیایی داخل سلول هاست که مثال هایی از آن ها در زیر آمده است:

  •   :Histology نمونه هایی از بافت های بدن محيا شده تا بتوان به تشخيص بیماری رسيد. بافت مورد نظر در سطح میکروسکوپی مشاهده شده و ارتباط بین انواع مختلف سلول و بافت مورد بررسی قرار می گیرد.
  • Cytology: مایعات و بافت های بدن در سطح سلولی به منظور غربالگری و تشخیص بیماری و کمک به تصمیمات درمانی مورد بررسی قرار می گیرند. متخصص پاتولوژي ظاهر ، شکل و عملکرد سلول ها را بررسی می کند.

پاتولوژی بالینی

آسیب شناسی بالینی مربوط به آناليز نمونه های مايعات بدن جهت بررسی و تشخیص بیماری است.  از جمله نتايجي که حوزه آسیب شناسی بالینی ممکن است ارائه دهند شامل شمارش خون ، انعقاد خون و نتایج الکترولیت است

دلایل انجام آزمایش پاتولوژی

جدا از تشخیص بیماری ، آزمایش سيتولوژی و پاتولوژی برای موارد زیر نیز مهم است:

  • درمان بیماری
  • نظارت بر پیشرفت بیماری
  • پیشگیری از بیماری (به عنوان مثال ، آزمایش پاپ اسمیر یا تست PCR HPV ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان های شایع زنان را از طریق تشخیص به موقع کاهش دهد)
  • تعیین خطر ابتلا به بیماری در آینده (به عنوان مثال ، بررسی سطح کلسترول یا خطر بیماریهای ارثی مانند سرطان پستان خانوادگی)
  • کمک به تحقیقات در مورد روشهای درمانی جدید و ایمنی در روش‌ها و راه‌کارها.

 

مروري بر ديگر آزمايشات:

بیوشیمی

بیوشیمیست ها تغییرات موجود در مواد مختلف موجود در خون و مایعات بدن مانند پروتئین ها ، هورمون ها و الکترولیت ها را مشخص می کنند ، زیرا این تغییرات می توانند سرنخ هایی در مورد بیماری یا خطر بروز بیماری را نشان دهند.

ژنتیک

مباحث اصلی ژنتیک شامل موارد زیر است:

  • Cytogenetics: شامل آناليز ناهنجاری های کروموزومی در سطح میکروسکوپی.
  • Biochemical genetics: يافتن مارکر های بیماری خاص با استفاده از تکنیک های بیوشیمیایی است.
  • :Molecular genetics يافتن جهش های ژنی و كمك به تشخيص ساير بيماري هاي عفوني مانند HPV .

به طور کلی ژنتیک شامل آزمایش بر روی کروموزوم ها ، مارکر های بیوشیمیایی و DNA ی مایعات و بافت های بدن به منظور تشخیص بیماری های ژنتیکی است.

هماتولوژی

هماتولوژی با جنبه های مختلف بیماری که بر خون تأثیر می گذارد ، از جمله اختلالات خون ریزی، مشکلات انعقادی و کم خونی، مرتبط مي باشد. یکی دیگر از زمینه های هماتولوژی، انتقال خون است که شامل تعیین گروه خونی ، تطبیق متقابل برای سازگاری و مدیریت مقادیر زیادی از فرآورده های خونی است.

میکروبیولوژی و قارچ شناسي

میکروبیولوژی مرتبط با بیماری هایی است که توسط عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ هاست. نمونه های خون، مایعات بدن و بافت قابل استفاده برای بررسی وجود این عوامل بیماری زاست. همچنین، میکروبولوژی پزشکی به بررسی شیوع و کنترل عفونت در نتیجه ی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها می پردازد. یکی از وظایف میکروبیولوژیست ها، ایجاد اطمینان از تجویز صحیح داروهای ضدمیکروبی است.

آزمایش CBC (شمارش کامل خون)

آزمایش CBC یا شمارش کامل خون یک آزمایش روتين به حساب مي آيد که جهت تشخیص طیف وسیعی از بیماری ها ، عفونت ها و بیماری ها استفاده می شود. آناليز این آزمایش به پزشك شما اطلاعاتی درباره تعداد و رشد سلول‌های موجود در خون (سلول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاكت ها) را می دهد. ناهنجاری ها ممکن است کم خونی ، عفونت یا برخی سرطان ها مانند سرطان خون را نشان دهد.

آزمایشات عملکرد کبد

در صورتيكه پزشک شما نیاز به یک بررسی دقیق از کبد داشته باشد ، مي بايست برخی آزمایشات عملکرد کبد را انجام دهید ، که آنزیم ها ، پروتئین ها و مواد تولید شده یا دفع شده توسط کبد را اندازه گیری می کند. اگر آزمایشات شما آسیب کبدی را نشان دهد ، ممکن است ناشي از بسیاری از بیماری ها یا عفونت هایی است که بر کبد تأثیر می گذارد. این آزمایشات می تواند برای تشخیص و درمان به موقع ضروری باشد.

بررسی آهن خون

بررسی سطح آهن به شما می گوید که آیا آهن کم یا زیاد دارید که این برای عملکرد طبیعی گلبول های قرمز ضروری است. اگر سطح آهن پایین باشد ، ممکن است دچار کم خونی شوید (علائم ممکن است شامل خستگی و کمبود انرژی باشد) که ممکن است به بیماری زمینه ای اشاره داشته باشد. آهن زیاد (اضافه آهن یا هموکروماتوز) ممکن است خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری کبد ، نارسایی قلبی ، آرتروز یا دیابت را افزایش دهد.

هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)

آزمایش TSH اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید ، برخی سرطان ها و بیماری های خودایمنی را بررسی یا کنترل می کند.  TSH به تیروئید دستور توليد هورمون‌هایی را مي دهد که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است ، از جمله تنفس ، ضربان قلب ، وزن بدن ، دما و سطح انرژی ، بنابراین بررسی عملکرد صحیح آن مهم است.

دی ان ان