سعادت آباد، بین چهارراه سرو و بلوار شهرداری، خیابان شهید ریاضی بخشایش، بیمارستان عرفان
۲۳۰۲۱۰۰۰ (۹۸۲۱+)

مسافرت‌های نوروزی و نکاتی برای کاهش ریسک سفرهای جاده‌ای

بیدار ماندن برای 18 ساعت برابر با غلظت 0.08% الکل در خون است و ریسک تصادف شما مشابه راننده‌ای می‌شود که الکل مصرف کرده است.

در اینجا نشانه‌های هشدار دهنده‌ای آورده شده است که با احساس کردن آنها راننده باید بایستد و استراحت کند:

  • دشواری در تمرکز، پلک زدن مکرر، روی هم افتادن پلک‌ها
  • دیدن رؤیا در روز و فکرهای نامرتبط یا سرگردان
  • مشکل در به خاطر سپردن آخرین کیلومترهای پیموده شده و ندیدن خروجی‌ها یا علائم راهنمایی رانندگی
  • خمیازه کشیدن مکرر یا مالش چشم‌ها
  • سختی در راست نگه داشتن سر
  • خارج شدن از خط خود یا رفتن روی خط شانه خاکی
  • احساس ناآرامی و عصبیت

قبل از رانندگی بررسی کنید که آیا شما:

  • کمبود خواب یا خستگی مفرط دارید (6 ساعت خواب یا کمتر خطر تصادفات را سه برابر می‌کند).
  • از بیماری بی‌خوابی، خواب بی‌کیفیت یا کمبود خواب رنج می‌برید
  • بدون استراحت کافی مسافت‌های طولانی را رانندگی می‌کنید
  • در طی شب، میانه عصر یا هنگامیکه بصورت طبیعی باید خواب باشید رانندگی می‌کنید
  • داروهای خواب‌آور (ضد افسردگی‌ها، قرص‌های سرماخوردگی و آنتی‌هیستامین‌ها) مصرف کرده‌اید
  • کارتان بیش از 60 ساعت در هفته است (خطر را تا 40 درصد افزایش می‌دهد)
  • بیش از یک شغل دارید یا کار اصلی‌تان کار شیفتی است
  • مصرف حتی مقداری کمی الکل
  • رانندگی تنها یا در جاده‌های خسته کننده، تاریک و طولانی

ریسک تصادفات ناشی از خواب آلودگی در تمام جامعه بصورت یکسان توزیع نشده است. محققان شناسایی کرده‌اند که مردان جوان، کارگران شیفتی، راننده‌های تبلیغاتی و افراد با اختلالات خواب درمان نشده یا با کمبود خواب مزمن یا کوتاه مدت خطر بیشتری برای افتادن در سوانح رانندگی ناشی از خواب آلودگی دارند.

  • افراد جوان: مخصوصاً مردان کمتر از 25 سال
  • کارگران شیفتی و افراد با ساعات کار طولانی مدت: کار در شیف شب خطر را تا شش برابر افزایش می‌دهد. کارگران با شیف چرخشی و افراد با ساعات کاری بیش از 60 ساعات نیاز به دقت بیشتری دارند.
  • راننده های تبلیغاتی: مخصوصا راننده‌های مسافت‌های طولانی. دلیل قسمتی از تمام تصادفات ماشین‌های سنگین خستگی مفرط است.
  • افراد با اختلال درمان نشده یا تشخیص داده نشده: افراد با آپنه خواب درمان نشده نشان داده شده است که هفت مرتبه خطر بخواب رفتن پشت فرمان در آنها افزایش می‌یابد.
  • مسافران‌ کاری: که زمان زیادی را رانندگی می‌کنند یا دچار اختلال خواب در ارتباط با تغییر زمانی شده‌اند.

قبل از زدن به جاده، راننده باید:

  • شب خواب خوبی داشته باشد. در حالیکه زمان خواب در افراد مختلف متفاوت است، متخصصان خواب توصیه کرده‌اند بزرگسالان بین 9-7 ساعت و نوجوانان 9.5–8.5 ساعت در شب بخوابند.
  • برنامه ریزی کند تا در سفرهای طولانی با همراهی سایرین رانندگی کند. مسافران می‌توانند برای جستجوی علائم هشدار دهنده اولیه خستگی یا جابه‌جا کردن راننده در صورت نیاز کمک کنند. مسافران باید بیدار باشند و با راننده صحبت کنند.
  • توقف‌های منظم در برنامه‌ قرار دهد. هر 160 کیلومتر یا هر دو ساعت توقف کند.
  • از الکل و داروها اجتناب کند. اینها می‌توانند عملکرد را مختل کنند. الکل با خستگی مداخله می‌کند و اثر آن را افزایش می‌دهد، درست مثل نوشید الکل با شکم خالی.
  • با پزشک خود برای تشخیص و درمان در صورتیکه از خواب آلودگی در روز رنج می برد یا در خوابیدن در شب مشکل دارد و یا هر شب خر و پف بلندی دارد مشورت کند.

در اینجا چند پیشنهاد آمده است:

15-20 دقیقه چرت بزنید . چرت بیش از 20 دقیقه می‌تواند شما را حداقل 5 دقیقه سست و بیحال کند.

دو فنجان قهوه بنوشید. کافئین در فرم های مختلف در دسترس است، به یاد داشته باشید 30 دقیقه طول می‌کشد که کافئین وارد جریان خون شما شود و بر روی کسانی که بصورت منظم کافئین مصرف می کنند تأثیری ندارد. برای گرفتن بهترین نتایج، سعی کنید کافئین بخورید و یک چرت کوتاه بزنید تا از منافع هر دوی آنها سود ببرید.

نظر دهید